Rena Milgrom
Jsem tvůrkyně a garant programu VT. RSME (Registered Somatic Movement Educator, CMA (Certified Movement Analyst), tanečně pohybová terapeutka, lektorka tance.
Moje cesta tancem a somatikou
Tančím od mala a cesta k tomu, co dělám dnes, byla velmi spletitá a bohatá. Do mého tanečního světa a tvorby se promítají všechny ostatní zájmy přitahující moji pozornost. Exotika, Mystika , posvátnost, transcendence. Pomáhají mi přetvářet vryté vzorce.
Do mého tance se zpočátku otiskovaly hodnoty života vzdálených kultur. Jejich rytmy a smysl pro krásu. V roce 2002 jsem otevřela taneční studio DanceLab, které je dodnes mým druhým domovem. Deset let jsem se svým partnerem – hudebníkem zkoumala kulturu, tance a hudbu střední Asie a vzdáleného východu. V Íránu se tanec pojil s kaligrafií , súfijskou poezií a rituály. V Uzbekistánu se šamanskými i klasickými tradicemi a v Indii jsem šla po kořenech Rómů a folklóru. Několik let jsem spolupracovala s Romy na Slovensku i u nás a učila romské tance kultur, které jsem se naučila na svých dlouhých cestách.
Po pět let jsem tvořila festivaly oslavující mystické súfijské umění od kaligrafie, filosofie přes hudbu po tanec. Festivaly byly věnovány mystickým básníkům – Rúmímu, Hafézovi a Attarovi a já tvořila choreografie na jejich básně.
Pak přišla potřeba jít k tomu, co je ukryto pod těmi všemi kulturními vzorci a hodnotami. Z tanečních forem jsem se ponořila hlouběji – nejprve do světa taneční terapie a pak do světa somatického pohybu a vnímání. Zajímal mě rozvoj člověka z hlediska jeho vnímání. Mystika má ale i zde svoje výsostné místo. Fungování člověka a jeho jednání studuji nejen z pohledu neuro-biologie, ale především z pohledu ontologického.
Studium a praxe
Vystudovala jsem Institute of Laban/Bartenieff Movement Studies v N.Y., výcvik tanečně- pohybové terapie pod TANTER Praha a kontinuálně pokračuji ve výcviku Hakomi metody , v Autentickém pohybu a studiu Body-Mind Centering. V roce 2012 jsem vytvořila vzdělávací program Vědomé Tělo, který pokračuje dodnes a stále se vyvíjí.
Pět let jsem také vyučovala taneční pedagogy a choreografy na Palluca taneční konzervatoři v Drážďanech. Jako taneční terapeutka jsem pracovala čtyři roky na psychiatrické klinice Ondřejov, dále pak pět let s pacienty Parkinsonovy choroby a v současné době nabízím privátní terapeutickou péči.
Vedle své terapeutické praxe je pro mě umělecká pohybová tvorba stejně důležitá. Vedu pravidelné lekce somatického pohybu a improvizace ve studiu DanceLab, tvořím občasné choreografie a jsem součástí kolektivu IMPROVISIT.
Mým učitelům
Vděčím jim za to, že mi otevřeli nové světy a zásadně změnili život. Bylo jich mnoho a zde chci zmínit ty dlouholeté. V první řadě to byl můj partner a manžel Hearn Gadbois, který mě po dvacet let zasvěcoval do rytmů, různých hudebních žánrů i tance.
Sashar Zarif – naše spolupráce trvala 8 let. Naučil mě milovat perské tance a písně, súfijské rituály, tvorbu kostýmů, choreografie, smysl pro krásu i specifický humor.
Janet Kaylo a všichni učitelé na Laban/Bartenieff Institutu v New Yorku….
Suprapto Suryodarmo v Indonésii a Sandra Reeve (UK) mě přivedli k improvizované pohybové praxi zvané Jogged Amerta (nektar života)
Fran Lavendel a Irmgard Halstrup mě nadále provázejí v prohlubování “ The Discipline of Authentic Movement”
Bonnie Bainbridge Cohen, která mě nadále fascinuje svou hlubokou tělesněnou moudrostí a unikátním přístupem k anatomii
Smadar Emor (IZ), která mě přivedla zpět k hlasu, ke kořenům a léčivým rituálům. Spolu vedeme program BodyVoice – integrace hlasu a pohybu
Žubra Katarína Žubretovská, Mgr.
prošla tříletým programem Vědomého Těla, Pravidelně se účastní tanečních dílen, festivalů a seminářů v zahraničí. Vedle dílen kontaktní improvizace vede tanečně-pohybové dílny spojené s tzv. bodywork (práce s tělem).